Tuesday, August 28, 2007

حب!...يعنى ايه؟

فى فيلم لاحمد السقا اسمه(عن العشق و الهوى) , الفيلم دة احمد السقا قال جملة عجبانى اوى:(ما هو يبقى ابن.....الى يقولك انه فاهم الحب دة,و حكاية انك تلاقى الشخص المناسب ف تحبه دة نصب رسمى, الموضوع كله احنا)


الكلام دة قيل عشان "منة شلبى "قالت انا مش فاهمة الحب دة؟


يعنى..بصراحة دة احلى سيناريو ممكن اسمعه


لان الكلام صح..من نحيت ان الموضوع كله احنا...و انى مش حكون مشية اقول الشخص دة كويس....انا مش بلعب عروستى ولا بجرب حظ


بس الى انا بلمت عشانه حاجة وحدة بس"انا مش فاهمة الحب دة " طب ازاى؟؟؟؟


ممكن فعلا الحب يكون مش مفهوم؟؟....وانا مش بتكلم عن حاجة واحدة..انا بتكلم بصفة عامة


يعنى ممكن الى احنا بنحب نتكلم عليه و نحسه و نكتب فيه شعريكون مش مفهوم؟؟


هو اكيد حيكون فيه اختلاف راى ... بس مهما اختلافنا اكيد حنجتمع على حاجة واحدة؟؟؟


بس ايه هى؟؟؟؟



الحب دة ايه؟؟ ماعرفش

ازاااااااااااااى؟؟؟؟



10 comments:

kafrawy said...

طيب

لما تعرفيه
تعالى قوليلى

العبد للة

اتمرمط كتير

سلام بقى

احساس لسه حى said...

عزيزتى
الحب معناه واضح
هى مشاعر بيخدها انسان مش بيربطنى بيه اى علاقه الا انه شوفتيه وعجبنى واتمنيت أكون معاه العمر كله وكل انسان بيحب بطريقته بس اسمى واعلى درجات الحب
هو العشق العاشق ده بيحب كل شئ فى اللى بيحبه حتى عيوبه
طبعا لو حبيت اوصف الحب مش هيكفينى كتاب
المهم نعرف ازاى نحب
سلام

أحمد سلامــة said...

يعني حب وخلاص
المهم نحسة ونعيشة مش ندور له على مسميات وكلام من ده
احساس جميل
زي مية الف حاجة جميلة في الدنيا لسه ملهاش اسم

أنا حر said...

الحب اغرب حاجة في الوجود لأنها مش مفهومة بالرغم من مرور كل البشر بيها بتشابه في الحالات او اختلاف مش دي القضية المهم انهم بيحبوا كلهم وبيموتوا في الحب بس محدش بيفهم يعني ايه حب؟؟؟
تحياتي

Doaa Ebrahim Aaql said...

جميلتى

صدقينى
لا الشاعر يفهم الحب
ولا الأديب يفهم الحب
ولا السياسى يفهم الحب
ولا الرسام يفهم الحب
ولا الفقير
ولا الغنى
ولا الرجل ولا المرأه


لا أحد يفهم الحب

لن نفهم الحب إلى الأبد

ربما اكون خطأ فى وصفى
لكن أنا أفعل الحب
ولكن على طبيعته الصحراوية
بلا قواميس لغه
وبلا طقوس أو أيديولوجيات خاصه

ولكن اعود واقول لكِ

لا أفهمه

كلماتك فعلا غاية فى الأهمية

دُمت بود

S H A H said...

فعلا كاتب السيناريو ده بيفهم, عشان مفهمش الحب

بحس الحب حالة, اكتر من ان يكون ليه تعريف

عايش حالة حب, كبل تناقضات المشاعر سعادة و حزن و غيرة

عجبني جدا البوست ده

اصطادتيها ازاي دي من السيناريو؟

micheal said...

هو دايما الحب ده كده محير الكل كده
:)
تحياتي لكي

R.O.U.R.O.U. said...

kafrawy

mana low kont 2a3raf makontish 2etakelmt,bs 3omoman ana low 3erft 7a2olak 3ala tool:D

===================================

احساس لسه حى

3andak 7a2,we fe3lan 2l mohem 2enena ne3raf ne7eb :)

===================================

احمد سلامة

احساس جميل
houwa dh ;)

===================================

انا حر

mmkn,bs houwa koul 2ly mafhoum 3an 2l 7ob 2eno 7aga gamila awy msh 2aktar:D

===================================

princess dodo

3ndk 7a2:)

===================================

shah
2ahm 7aga 2n 2l post 3agabk,we low 3ala 2l senaryou houwa gamd bgd;)

===================================
micheal

bgd merci anta 2olt koul 2ly ana 3ayzah 2a2olou fe goumla:)

سندباد said...

ليس هناك شئ اسمه يعني ايه حب
في حاجة اسمها ازاي نحافظ علي الحب هو ده الاهم بالنسبة ليا
الوصول الي القمة صعب والاستمرار عليها اصعب
الحب عندي هو قمة المشاعر الانسانية انما الاستمرار في الحفظ علي هذه القمية قمة الصعوبة
تحياتي

mariam said...

ايه الرومانسيه الجامده دى
لأ لأ اكيد مش انا اللى هقولك يعنى ايه

زى ما احمد السقا قال محدش يعرفه
لما تعرفى ابقى قولى لنا

تحياتى