Thursday, September 6, 2007

مصر....للبيع فقط



فعلا مصر للبيع فقط

و مش بيع للدولة بس..لأ ,دة لاهل مصر الى فكروا فى يوم انهم يقدروا يعيشوا فيها هما و ولادهم


حتى لو الكلام دة غم و فى الاول و الاخر ولا حيقدم بس ممكن يأخر

زى ما مصر متأخرة فى كل حاجة و فى ابسط حاجة


انا عايزة اعرف رأى الناس الى لسة عندهم امل فى مصر

سياحة ضايعة و البياعيين بيسرقوا السياح هناك

هما جم مصر مرة,تكون الاولة و الاخيرة


طب ,فنا مش محتاجة اتكلم ,الناس بتموت يعنى هو فاضل ايه

الناس تدخول المستشفى حية و فى امل من شفائها , تخرج على المشرحة

لا تعليق

دلوقتى فى البرامج زى برنامج (القاهرة اليوم),عمر اديب يقول حالة و يطلب من الملك عبد الله انه يلحق الحالة دى عشان علجها و عمليتها مش متوفرة فى مصر


يعنى فيه ايه اقوله اكتر من كدة


حتى ان الناس تعيش , صعب ,ازاى نقدر نرتاح طول ماحنا فى مصر

الاسعار ولعت

الناس بقى تاكل ازاى تعيش ازاى

دى مش مهم

المهم ان مصر تتباع و تتسرق


و هو دة الى بيحصل فعلا ,دى الحاجة الوحيدة الى رئسنا و حكمنا نجحوا فيها بجدارة الحقيقة يعنى


الناس حتعمل ثورة , ماحدش حيسكت على الى بيحصل لو سكتوا كل دة مش حيسكتوا بعد كدة

مش حيسيبوا نفسهم يموتوا و اولادهم مش قدرين يعيشوا


طب مين المستافيد من كل , مين ممكن يوصلنا لكدة

احنا فعلا ضيعين


انا اتكسف اقول لحد انى مصرية

بصراحة حاجة تعر ان تكون بلدى مصر الى مش مدية حق لي اهلها , حتى ابسط الحاجات

انهم يكلوا و يشربوا


ازاى و فين و بأيه .........


انا فعلا عرفت ليه الحب تافه عند معظم الناس


لما يعرفوا يعيشوا و ياكلوا و يقدروا يعيشوا زى مخاليق ربنا يبقوا يحبوا


انا لو من ضمن الشباب الى بيحبوا بلدهم(معرفش على ليه اساسا)و عندهم امل فيها


اعمل ,انا حقدر اعمل ايه فى كل الخراب دة


مش كفاية ان الاهرامات اتشالت من عجائب الدنيا , دى لوحداها فضيحة

به امارت ايه بقى احباها ولا اعيش فيها


احسن لى ادور على بلد اقدر اخود حقى فيها


سلامات يا اهرامات
معلش , اصل احنا مش وش نعمة
مش مصر بقى

10 comments:

human said...

عزيزتى تاثرت بكلامك جدا واحسست بلوعتك وعلى فكرة انا مصرى ايضا
ولكنى من هؤلاء الذين مازال لديهم امل
امل فى التغيير للافضل فى التحول العلمانى الصحيح والديمقراطية الحقيقية
تحياتى لك

احساس لسه حى said...

عزيزتى
بلاش تحرقى دمك كده
كل العصور وفيها المواجع اى فيها
وكل بلد يها الشئ الى بيتعب
نحاول نعيش حاله الرضا
وده مش معناه الخضوع نحاو نغير ولو اتغير لينا شرف المحاوله ولو لا مفيش شئ اتغير
هيكون عمرنا اتسحب شويه وادينا عايسين فى حياه اكبر واوسع واجمل
نحاول نعشها برضا ربنا عنا
وربنا غفور رحيم
تحياتى واحترامى على احساسك بالناس
واتمنا يكون زيك الوف كان الحال اتغير
سلام

Coca said...

بصي يا رورو مش حكامنا هما اللي بيعملوا فينا كدا احنا اللي ساكتين علي الفقر والظلم والتعذيب
لمجدر ان الفقير بيحس ان مالوش حق يتكلم
بس انا من الناس اللي بحب مصر اوي بحس بأمان فيها راحه معرفش سببه ايه بس بحبها
طبعا انا عارفه ان الكلام مضايقك لاني مش فاهمه ايه سبب الحب دا عند ناس كتير
بس الحب دا معايا من زمان وحب ان اشوفها بلد عدل في يوم من الايام وحريه
تحياتي

Heart Beat said...

رورو الرقيقة

ايه بس الزعل ده كله

و بعدين قولي انك مصرية للدنيا كلها و بكل فخر كمان

لما بتعلني انك مصرية بتتكلمي عن بلدك و ارضك مش حكومتك او الناس اللي بتحاف من انها تصرخ و كل واحد بيقول و انا مالي المهم اني عايش و خلاص

و بعدين الاهرامات خرجت من قائمة عجائب الدنيا السبع الغير رسمية و اللي الامم المتحدة نفسها رفضت الاعتراف بيها لكن الاهرامات خرجت بمركز شلافي كونها خارج المنافسة مش لان راحت عليها

اقعدي كده و شوفي حركة السياحة و شوفي كم عدد السياح اللي لسه بيجوا و هايجوا يشوفوا الاهرامات دي

مش مصر يا رورو اللي تستنى استفتاء بايخ يقول لنا ان الاهرامات باقية و واقفة في وجه الزمن

يبقى تكوني فخورة بإنك مصرية و تقوليها في وش كل الناس

غلاء الاسعار مثلا موجود في كل مكان مش مصر بس يعني لكن المشكلة اللي عندنا ان لما سعر الحاجه بيغلى برضه بنروح و نشتريها ، اه بنتعصب شوية الاول لكن بعد كده بنهدى و لا كأن في حاجه حصلت خالص

ده اللي بيحصل زي ما كوكا قالت ان مش الحكومة و لا حكامنا مثلا لا ده الشعب نفسه اللي ساكت احنا بس شطار جدا في الكلام انما ساعة الفعل تلاقي كل واحد قال خليني في نفسي احسن طالما انا عايش و الحمدلله

مصر بأهلها الطيبين اللي مابيحبوش يعملوا مشاكل عشان كده بيسكتوا و يقولوا اهي عيشه و السلام بيحبوا مصر زي ما هي قسيت و لا كانت حنينة عليهم برضه بيحبوها

انا بعشق مصر زي ما هي و فخورة جدا اني مصرية و بقولها لكل اللي اقابله

اوعي تنكري انك مصرية و تفقدي هويتك
و حبي مصر هاتحبك

kafrawy said...

رورو العسل الصغير

ممكن متزعليش نفسك تانى

و لا تحرقى دمك

الناس كلها مسلمة بالوضع دة

و امنت بية

و اللى نبات فية نصبح فية

اسعار بتولع....بنوك بتتباع
فلوس بتتهرب..... ابتذال
صفاقة...هبوط

ف كل شىء


ولو اشتكينا

يردوا ويقولوا

كلة ف مصلحة البلد

بصى

و لاتقهرى نفسك


فليقضى اللة امرا كان مفعولا

Masria said...

شوفي يا رورو .. الموضوع فعلا يبان في الأول كأن ما فيش فايدة .. بس أنا مش باحب أفكر كده .. لأني لو هافكر كده يبقى فعلا ما فيش فايدة .. طول ما أنا عندي أمل إن في أمل .. يبقى في أمل .. أو حتى بأفكر كده عشان أعيش
و ساعات بافكر أنا أقدر أحسن من مصر .. زي ما اتقالي قبل كده .. خليكي أنتي المواطن اللي نفسك يبقى في مصر .. و مع الوقت مصر هتبقى البلد اللي نفسك فيها
:)
تحياتي

Rushdy Kamel said...

حاولي يكون عندك امل وخلاص
مش هانخسر حاجة تانية

تحياتي

mohand said...

السلام عليكم

قانون المملكه

انتي لوحدك مملكه
بتبني مملكة اكبر وهي البيت والاسره
بتبني مملكة اكبر داخل نطاق قريتك او مدينتك
ومنه مملكة المحيط الجغرافي اللي بيكون دولتك
ومنها مملكة الانسانيه


تفتكر المملكة الكبيره لما تكون مبنيه علي اصغر وحده وهي مملكتك الشخصيه

يبقي اذا صلح الصغير انصلح الكبير

احنا بنحاول نصلح من نفسنا وربنا يقدرنا

R.O.U.R.O.U. said...

human

و انا مصرية و اتمنا ان سومعت بلدى تكون افضل من كدة

تحياتى
===================================

احساس لسة حى

انا فعلا دمى اتحرق ان سومعت بلدى و حلها يكونوا كدة , مصر دى كانت اعظم بلد , انا مش محتاجة اتكلم عن حضارة مصر.....شكرا على تقديراك

تحياتى
===================================
coca

ما هو مش كل حاجة حكمنا هما السبب فيها, لكن الاكتر هما السبب فيها, ابساطها ان الاهرامات اتشالت عشان رفضهم دخولها المسابقة

عموما اتمنى ان حال بلدى يكون افضل من كدة
تحياتى

===================================
heart beat

عزيزتى هارت بيت

عندك حق ,اهم حاجة فى مصر اهلاها الطيبين
لان دى الحاجة الوحيدة العدلة فى مصر

اهلاها

تحياتى
===================================

kafrawy


بس لامتى؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

تحياتى
===================================
masria

حاحاول يكون عندى امل فى مصر

تحياتى
===================================
big code

ممكن , بس الخوف اننا فعلا نخسر حاجة تانية

تحياتى
===================================
mohand

احنا فعلا شكلنا اخرنا امل و احلام بس

تحياتى

love said...

the princes of loveإبنتى الصغيره


لاأجد ماأقوله لكى سوى:
دوام الحال من المحـــــــــال
يمكن بكره يكون أفضل من النهارده؟؟؟